poniedziałek, 11 listopada 2013

PRZYPRAWY W DIECIE NIEMOWLĘCEJ

Targ przypraw Eze, Francja
Często słyszy się, że jedzenie dla dzieci jest zupełnie pozbawione smaku, mdłe i nijakie. I ja się tu zgadzam, bo tak właśnie odbieramy smaki pokarmów przygotowanych dla Maluchów. Nasze kubki smakowe oczekują od potrawy wyrazistości, podkreślenia w postaci szeregu przypraw. Dzieci, które dopiero rozpoczynają przygodę z jedzeniem inaczej odbierają świat smaków, bo nie znają przecież soli, pieprzu czy majeranku. Dopóki nie poznają co to cukier czy sól - nie upomną się o to. Ja postanowiłam odrobinę "zaszaleć" z Maciusiowymi obiadkami i dodaję do prawie każdej potrawy przyprawy, które mam w kuchni.

Okazuje się, że zioła i rozmaite przyprawy nie tylko nie zaszkodzą dziecku, ale mogą pomóc urozmaicić smak potraw oraz wpłynąć pozytywnie na pracę wielu narządów. Z dobrodziejstw ziół korzystano już w dawnych czasach, kiedy to używano ich nie tylko do przyprawiania, ale przede wszystkim do walki z licznymi chorobami. Dziś ta sztuka jest trochę zapomniana, bo przecież w aptece można kupić leki "na wszystko", Tylko zapominamy o tym, że leczenie farmaceutykami to obciążenie dla całego organizmu, szkoda dla wielu narządów. 

Przygodę z przyprawianiem dań niemowlęcych rozpoczęłam gdy Maciuś skończył 8 miesięcy. Na początku był to koper suszony, majeranek i kminek. Z czasem rozszerzyłam "ofertę przyprawową" i dodawałam bazylię, oregano oraz tymianek. Moje ulubione przyprawy to certyfikowane Przyprawy Podlaskie pochodzące z ekologicznych upraw, bez chemicznych dodatków. Oto lista przypraw najbardziej popularnych w polskiej kuchni w zależności od wieku dziecka:
po 8 miesiącu:
- koper suszony
- majeranek
- kminek

po 9 miesiącu
- bazylia
- oregano
- tymianek
- rozmaryn
- estragon

po 10 miesiącu
- koper
- cynamon
- czosnek
- sól
- pieprz
- natka pietruszki
- szczypiorek
- rzeżucha

po 12 miesiącu
- gałka muszkatołowa
- miód (maksymalnie pół łyżeczki dziennie)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz