piątek, 23 maja 2014

ZAPIEKANKA Z CUKINII



Sama muszę się przed Wami przyznać, że za cukinią nie przepadam. Niemniej gości u mnie w domu dość często kiedy tylko zaczyna się sezon cukiniowy, a to jako składnik zupek dla malucha, jako kotleciki itp. Na letnie menu w sam raz. Mało kto wie, że to z pozoru zwyczajne warzywo kryje w sobie wiele cennych składników i ma wyjątkowe właściwości prozdrowotne. Ciekawostką jest to, że cukinia, jak mało który produkt, nie kumuluje w sobie metali ciężkich, możemy więc ją śmiało pochłaniać bez obawy o zatruwanie organizmu. A do tego jest wyjątkowo mało kaloryczna i lekkostrawna. Mało kto wie, że cukinia ma właściwości odkwaszające nasz organizm co stanowi świetną alternatywę dla codziennej, kwasotwórczej zwykle diety. 
Dodam jeszcze, że cukinia jest źródłem witamin z grupy B, C i PP. Ceniona także jako źródło potasu, co jest szczególnie ważne latem, przy ciągłym poceniu.

Taką zapiekankę, którą Wam dziś przestawiam zrobiłam wczoraj pierwszy raz i od razu się dzielę bo warto. Wykonanie zapiekanki z cukinii jest całkiem proste i szybkie. Dla dzieci sprawdza się rewelacyjnie jako sycące i zdrowe danie główne. A zatem zapraszam na ucztę :)


Składniki:
- woreczek ryżu naturalnego
- 2 piersi z kurczaka
- 3 średnie cukinie
- 1 podgotowana marchewka (ja wykorzystałam warzywa z zupy)
- 3 jajka najlepiej 0 lub 1
- 2 łyżki przecieru pomidorowego
- 2 ząbki czosnku, 1 średnia cebula, zielona pietruszka
- ulubione przyprawy (tymianek, oregano, bazylia)
- oliwa z oliwek.

Ryż ugotować. Cebulę drobno posiekać, czosnek przecisnąć przez praskę, podsmażyć na patelni. Dodać pokrojonego w kostkę fileta z kurczaka. Dusimy chwilę razem. Cukinie przekrawamy wzdłuż i wydrążamy środki. Ja do tego celu użyłam noża do carvingu, ale zwykła łyżka też się dobrze sprawdzi. Pestki usuwamy, a resztę w kostkę. Wrzucamy do mięsa i dusimy aż cukinia trochę zmięknie (nie musi być całkiem miękka). Przekładamy wszystko do miski, dodajemy ugotowaną marchewkę, ugotowany ryż naturalny, przecier pomidorowy, natkę pietruszki, 3 surowe jajka i dokładnie mieszamy. Przyprawiamy, przekładamy do łódeczek cukiniowych i wstawiamy do piekarnika na około 25 minut (200 st.). Po wyjęciu możemy posypać np. listkami świeżej bazylii.

3 komentarze:

  1. Mój szkrab uwielbia zupę z cukinii, więc często gości u nas w domu, ale w takim wydaniu jej jeszcze nie jadłam :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja też nie jestem jakąś wielką fanką cukinii, ale taką zapiekankę to bym pochłonęła z wielkim smakiem :-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Wygląda przepysznie. Kolejna inspiracja kulinarna, którą z chęcią wypróbuję. Za cukinią nie przepadałam. Zbrzydła mi podczas jednej z diet, której próbowałam... po prostu mi się przejadła... Za to w okresie letnim najczęściej dodaję cukinię do zupy warzywnej, taką co to dziadkowie na wsi dla nas uprawiają:)

    OdpowiedzUsuń